1

ONDERNEMERSOPLOSSINGEN

De kern van herstelgerichte dienstverlening

De kern van herstelgerichte dienstverlening
Herstelgerichte dienstverlening is hot onder bedrijven die met en voor letselschade- slachtoffers werken. Het woord herstelgerichte dienstverlening impliceert dat de dienstverlening aan herstel bijdraagt. Definities van herstel zijn het terugbrengen in een vorige toestand, weer tot een geheel maken, maar ook aansterken of helen. In deze definities kunnen wij ons vinden, maar het zijn niet de definities waar onze voorkeur naar uit gaat.
Een definitie die ons meer aanspreekt, is die van William Anthony, directeur van het Psychiatric Rehablitation Center in Boston:
“Herstel is een intens, persoonlijk en uniek proces van verandering van iemands houding, waarden, gevoelens, doelen, vaardigheden en/of rollen”.

Ondernemers herstelgericht begeleiden
Het mooie van de definitie van de heer Anthony is dat expliciet benoemd wordt dat herstel een proces van verandering, waarden, gevoelens, doelen en vaardigheden is. We weten allemaal dat de gevolgen van een ongeval diep kunnen ingrijpen in het persoonlijke leven van het slachtoffer en zijn of haar omgeving. Het persoonlijke proces centraal stellen bij het vinden van succesvolle herstelacties, is naar onze mening de belangrijkste sleutel tot succes.

Ons voorbeeld
Een ondernemer met een koeriersbedrijf viel uit met whiplash klachten. Wij werden gevraagd hoe deze ondernemer weer op zijn oorspronkelijk verdienvermogen kon worden gebracht. 
 
Uit de gesprekken met deze ondernemer bleek dat hij een grote wens had om een gezin te stichten. Re-integreren in zijn oude bedrijf bleek niet passend, omdat deze sterk concurrerende markt het nodig maakt om minimaal 60 uur per week onderweg te zijn, hetgeen een belemmering was voor het stichten van een gezin.
 
De ondernemer kreeg opdrachten om zaken te onderzoeken en dit met zijn familie te bespreken. Door de tijd te nemen ontstond er bij hem ruimte om naar andere oplossingen te kijken. Zoals werken in de zorg of het omscholen tot vrachtwagenchauffeur. Uiteindelijk vond de ondernemer een segment in de markt voor koeriersbedrijven die met een investering in een opleiding en in een kleine vrachtwagen een veel hoger rendement en een kortere werkweek mogelijk maakte. 

Door geduld te betrachten en in verbinding te blijven werden de waarden en doelen van de ondernemer duidelijk, waarna de weg naar een oplossing snel gevonden was. 

« Terug naar overzicht

Klanttevredenheidsonderzoek scoort 8,7 »

©2015 Bureau Perplex  |   Sitemap   |  Disclaimer   |  Webdesign: Webton.nl